Майстер-клас: ошибана
Японське мистецтво пресованої флористики (ошибана) стає все популярнішим в Україні. Картини з гербарію насправді може зробити і людина без художньої освіти, переконана майстриня Любов Сільченкова. Сьогодні вона розкаже, як власноруч створити таку чудову роботу:
Для виготовлення ошибани нам знадобляться: картон (або папір для пастелі), клей ПВА (не канцелярський, а той, який використовують для роботи з деревом), простий олівець, медичний пінцет (у крайньому разі можна використовувати й косметичний), ножиці (можна манікюрні), пензлик для клею, медичний скальпель та природній матеріал потрібних відтінків (листочки, пелюстки різних рослин).
Ось цей кольоровий довідничок допоможе вам підібрати необхідну палітру кольорів серед природних матеріалів:
Білий – листя тонких кукурудзяних початків (інколи воно буває з рожевими прожилками, завдяки яким можна зробити захід сонця), листя рослини під назвою лох (дика маслина);
Світло-сірий – листя цинерарії (з цілого листочка можна зробити засніжену ялинку);
Сірий – листя сріблястої тополі (різними відтінками можна передати і грозові хмари, і просвіти сонця);
Темно-сірий – листя осики, яке вже трохи полежало на землі і потемнішало;
Темно-коричневий (майже чорний – шкурку від банана (перед використанням її треба вискоблити до двох міліметрів завтовшки та висушити під пресом);
Коричневий – листя дуба, груші;
Рудий – листя ліщини;
Жовтий – осіннє листя шовковиці, молодої верби, пелюстки різноманітних квітів;
Червоний – осіннє листя винограду, малини, ожини, клену, калини, пелюстки троянди;
Зелений – листя смородини (сушене);
Темно-зелений – листя соняшника (перед використанням його треба покласти до морозилки, аби колір став більш насичений);
Блакитний – пелюстки дельфініума;
Морську воду можна зобразити листям молодої сріблястої верби;
Річкову воду – листям тополі.
***
Якщо у вас вже є задум сюжету картини та гербарій, необхідний для втілення цієї ідеї, можемо перейти до створення роботи
Крок 1. Спочатку нам треба намітити приблизне розташування об’єктів на картині. Якщо це пейзаж, то ми маємо розмітити лінію горизонту, гору, дерево, будиночок. «Для початківця зовсім не обов’язково вміти малювати, – каже Любов Сільченкова. – За нас малює природа: вона створює такі листочки, які ідеально передають потрібні нам кольори».
Крок 2. Коли приблизний ескіз роботи вже готовий, беремося «розмальовувати» картину нашим гербарієм. Спершу треба наклеїти основу роботи – «намалювати» великі об’єкти та тло. Беремо пінцетом шматочок необхідного матеріалу, змащуємо один його бік клеєм та притискаємо до картону. Можна обходитися й без пінцету – брати матеріал руками – але так не надто зручно. Все-таки, ювелірна робота потребує такого самого підходу.
Крок 3. Тепер можемо перейти до дрібніших елементів роботи. Нам треба додати до картини безліч маленьких шматочків листя для того, щоб передати відблиски та тіні. За допомогою ножиць вирізаємо з листя шматочки потрібного розміру. Можна це робити і скальпелем.
Крок 4. Починаємо клеїти щойно нарізані шматочки листя на їхні «законні» місця. Після того, як вони опиняться там, де треба, роботу можна вважати майже готовою. Після цього бажано покласти її під прес на ніч. Крім того, не варто затягувати з оформленням, каже майстриня.
«Можна оформлювати картини лише у рами – без скла. Але якщо ви хочете брати участь у виставках, краще все-таки замовити скло: серед відвідувачів виставок буває дуже багато людей, охочих помацати роботи руками, – розповідає майстриня. – Крім того, скло може захистити картини від пилу».
Робота вийшла чарівна, погодьтеся До слова, ця картина – «Аляска» – посіла перше місце на цьогорічному конкурсі ошибани у «Peensylvania Convention Center» (м. Філадельфія, США).
До речі
Зовсім скоро на нашому сайті з’явиться інтерв’ю з Любов’ю Сільченковою. Майстриня розкаже про чудернацький прес для природних матеріалів та про те, що ж насправді вона вишукує у нетрях Ботанічного саду. А поки що послухайте, що художниця говорить про ошибану:
Поради від майстрині
Необов’язково працювати з малесенькими частинками матеріалів – інколи для зображення об’єкта можна взяти й цілу рослину. Наприклад, із засушеної гілочки кропу може вийти ціле дерево. Можна зробити й навпаки – взяти засушений матеріал та покришити його на дрібочки. У такому випадку доведеться спочатку працювати клеєм: намалювати ним, наприклад, дерево, а потім зверху посипати цією крихтою. Потрібна кількість дрібочок приклеїться, а решту треба стряхнути.
Сіточку (наприклад, для зображення цілої серветки на натюрморті) можна зробити з фізалісу. Його треба залити водою і залишити на місяць у каструлі під кришкою. А можна просто проварити коробочки фізалісу 15-30 хвилин у розчині харчової соди. Після цього верхній (оранжевий) шар можна буде легко зняти нігтем або зубною щіткою – залишиться лише сіточка. Можна обійтися й без варіння: якщо будь-який листочок полежить під снігом тривалий час, від нього залишиться лише сіточка. Дуже гарно виглядають сіточки, які залишаються від листя магнолії.
Чорно-білі роботи можна створювати за допомогою тополиного пуху. Цей матеріал збирають, коли він ще перебуває у закритих зелених коробочках. На чорному оксамитовому картоні малюють приблизні лінії білим олівцем, приклеюють пух та розтушовують його. Для темніших ділянок картини використовують менше пуху, для світліших – більше.
В ошибані діє одне правило: воду роблять з того самого листя, що й небо. Якщо небо зроблене з листя кукурудзи, то і для води треба брати цей матеріал.
* Фотографії, використані у майстер-класі, надані Любов`ю Сільченковою.
***
Спонсор запису:
В медицине очень важна техника, которую используют врачи. можно без проблем!
Метки: рідкісні техніки